Ale Historia - Nauka przez zabawę od Granny!

12:09

Pudełko z grą Ale Historia miło zaskoczyło nas podczas urlopu. Olbrzymia plansza, mnóstwo kart (bo 180) i nauka poprzez zabawę!



To nieprawda, że takie propozycje skierowane są wyłącznie do szkół czy placówek, w których kształtujemy młodych ludzi. Jako osoba, która w czasach gimnazjalno-licealnych wiązała swoją przyszłość właśnie z historią i była na bieżąco z każdą ciekawostką czy wieloma faktami z naszych dziejów, musiałam przyznać się do porażki. Fascynacja zniknęła z upływem lat, a wiele szczegółów umknęło z mojej głowy. Otrzymując pytanie nie raz padło stwierdzenie „wiedziałam”, „chyba”,  „nie pamiętam”. Wstyd? Niekoniecznie. Nowość Wydawnictwa Granna służy właśnie odświeżeniu wiedzy, z którą przez wiele lat byliśmy za pan brat w szkole.

Fabuła gry rozpoczyna się w czasach pierwszych Piastów i kończy na współczesności. Średniowiecze, czasy Bolesława Chrobrego, II Wojna Światowa, pakty, kongresy i konfederacje. Każda z kart quizowych ma dwie strony. Na pierwszej z nich widnieje okres dziejów, tytuł danego zagadnienia oraz zdjęcie, które ma ułatwić interpretację. Na drugiej z kolei znajdują się trzy pytania, każde o innym poziomie trudności. 


1.      W przypadku pytania łatwego – na trzy cztery pokazują kciuk w górę lub w dół. W ten sposób wskazują, że ich zdaniem stwierdzenie zawarte w pytaniu to prawda lub fałsz. W przypadku tego pytania wystarczy jedynie kciuk w górę (Tak), lub kciuk w dół (Nie). Nie ma potrzeby uzasadniania swojego wyboru. Każdy z graczy, który udzieli poprawnej odpowiedz otrzymuje ze skarbca 1 grosz.

2.      W przypadku pytania średniego – na trzy cztery pokazują jeden, dwa lub trzy palce. W ten sposób wskazują, która odpowiedź jest ich zdaniem prawidłowa: pierwsza, druga czy trzecia. Za poprawną odpowiedź każdy z graczy otrzymuje dwa grosze ze skarbca, jednak za złą – traci jeden grosz.

3.      Pytanie trudne jest zawsze pytaniem otwartym. Gracz, który je wybrał, musi podać prawidłową odpowiedź. Jeżeli jej udzieli – otrzymuje ze skarbca trzy grosze, jednak jeśli odpowiedź jest niepełna, nieprawidłowa lub nie ma jej wcale – traci 2 grosze.

Zwycięża osoba, która podczas pojedynku uzyska najwięcej monet, a zabawa kończy się wraz z talią kart.


Granna przygotowała jednak wersję zaawansowaną, dla tych, którym prosta kalkulacja może nie wystarczyć. Każdemu z graczy rozdajemy po jednym żetonie: Gościnność (w przypadku błędnej odpowiedzi Gracz nie traci monet), Honor (umożliwia wygranie podwójnej ilości żetonów przy danym pytaniu. Uwaga! Można również stracić podwójną ich ilość ;)), Waleczność (dzięki niemu możemy zamienić jedną swoją kartę, na dowolną kartę innego Gracza), a do talii należy wtasować karty z tymi samymi cechami. Akcje specjalne urozmaicają nasz pojedynek historyczny! Gorąco polecam skorzystanie z tej możliwości, zwłaszcza, że macie dostęp również do 14 żetonów premii – a wystarczą dwie karty, by podwoić ilość punktów!



Szczegółową instrukcję znajdziecie na stronie Wydawnictwa Granna: http://www.granna.pl/pliki/produkt-266/ALE_HISTORIA_instr_00205_3.pdf

Grę polecam dużym i małym. Dla młodzieży to świetny sposób na poznanie i przede wszystkim zapamiętanie wielu faktów historycznych naszych dziejów. Dla dorosłych z kolei to niesamowita pigułka wiedzy, która nie tylko służy przypomnieniu i odświeżeniu wiedzy, ale również dzięki przystępnej formie pozwala poznać wiele nowych ciekawostek. Wydawnictwo Granna stanęło na wysokości zadania, wypuszczając na rynek tak ciekawą propozycję. Nie trzeba być miłośnikiem historii, nie trzeba być zagorzałym patriotą, ale warto mieć tę podstawową wiedzę, która tutaj zostaje podana nam niemalże na tacy. 

You Might Also Like

0 opinii:

Dziękuję!

Recenzja filmu "Pitbull. Niebezpieczne kobiety"

Recenzja książki "Harry Potter i Przeklęte Dziecko"

Recenzja filmu "Wołyń" Wojciecha Smarzowskiego