Przewoźnik odwołał Twój lot? Sprawdź, co możesz zrobić?

22:11


Kilka dni temu spotkała mnie dość przykra sytuacja. Ryanair odwołał mój lot do Aten, a tym samym wywrócił zaplanowany urlop do góry nogami. Pierwsza konfrontacja to zwyczajny mail wystosowany przez linię lotniczą z dwiema ścieżkami - całkowity zwrot środków (nawet, jeśli odwołany lot został w jednym kierunku) lub zmiana terminu lub portu lotniczego, w obu przypadkach dotycząca najbliższych dat i lokalizacji. Cała korespondencja jest w języku angielskim (włącznie z informacją, że Wasz kurs nie zostanie obsłużony), a także obsługiwał Was będzie irlandzki personel. 

Formularz zwrotu pieniędzy dla linii Ryanair znajdziecie tutaj: www.ryanair.com/pl/pl/check-in. Musicie wypełnić go zarówno w imieniu swoim, jak i pasażerów, którzy mieli podróżować razem z Wami, jeśli to z Waszego konta zostały zakupione bilety. Uwaga! Przewoźnik nie wysyła maila potwierdzającego wysłanie formularza, otrzymacie jedynie maila z rozpatrzoną sprawą. Zwrot środków następuje w ciągu 7 dni roboczych w takiej samej formie, w jakiej dokonaliście transakcji. Przelew do mnie wrócił już następnego dnia, co było niezwykle miłym zaskoczeniem. Cała ta sytuacja ma jednak miejsce, jeśli lot zostanie odwołany w okresie dłuższym niż 14 dni. Tylko wtedy każda ze stron może nieco bezkarnie modyfikować plany podróżowania (oczywiście, gdy przewoźnik anuluje lot, Wy otrzymacie jedynie zwrot pieniędzy, z kolei jeśli Wy będziecie chcieli odzyskać wpłacone środki ponieważ się rozmyśliliście, zapłacicie karę za anulowanie zamówienia w wysokości ok. 260 zł - tak wycenia to WizzAir).

Jak dzieje się w przypadku innych linii lotniczych? W każdym przypadku obowiązuje rozporządzenie nr 261/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., które reguluje wszystkie najważniejsze aspekty Waszego podróżowania w krajach Unii Europejskiej. Na stronie AirHelp sprawdźcie, czy Wasz lot kwalifikuje się do złożenia wniosku: www.airhelp.com/claims/new/trip-details. Poza krajami UE, w tym USA, wszystkie regulacje są zgodne z postanowieniami Konwencji Montrealskiej z 2003 roku, a na liście znajduje się aż 120 krajów, które podpisały deklarację gwarancji odszkodowania. 

Zapytacie pewnie, co z odszkodowaniami? Tutaj sprawa się nieco bardziej komplikuje. Ubiegać się o nie możecie tylko w ściśle określonych przypadkach, czyli m.in. jeśli Wasz lot zostanie opóźniony o więcej niż 3 godziny, ale tylko wtedy, gdy wynika to z winy przewoźnika. Złe warunki meteorologiczne, strajk pracowników czy awaria lotniska nie upoważniają Was do otrzymania odszkodowania. Zweryfikujcie na stronie przewoźnika wszystkie aspekty, zanim zdecydujecie się na złożenie wniosku. Jeżeli jednak Wasz lot kwalifikuje się do odszkodowania, możecie otrzymać odszkodowanie, uzależnione od czasu opóźnienia oraz dystansu. Kwoty te zaczynają się od 250 euro, a wynoszą maksymalnie 600 euro w UE. 

Rozporządzenie określa również warunki wypłacania odszkodowania w przypadku nagłego odwołania lotu przez przewoźnika, gdzie za “nagłe” uważa się okres krótszy niż 14 dni od planowanej podróży. W takiej sytuacji pasażerowie również mogą ubiegać się o rekompensatę w wysokości 600 euro, ale warunkiem jest zakończenie podróży w UE i brak dodatkowych, nadzwyczajnych okoliczności, które wymieniłam powyżej (pamiętajcie, że to tylko niektóre z nich!). Macie jednak prawo do pełnego lub częściowego zwrotu pieniędzy, które zapłaciliście za podróż lub otrzymanie biletów na inny lot, z najbliższego lotniska i w najbliższym terminie na koszt przewoźnika. Gdy istnieje taka konieczność, musi zostać Wam zapewniony nocleg lub zwrot pozostałych należności (w określonych ramach cenowych). 

Mam szczerą nadzieję, że to, co napisałam nigdy Wam ani mi nie będzie potrzebne. Z drugiej strony cieszę się, że moja, nieco absurdalna sytuacja niezwykle szybko się rozwiązała i nie musiałam kolejny dzień walczyć z wiatrakami i tłumaczyć, że nie mając lotu powrotnego, nie chcę lecieć do Grecji w wybranym terminie ;) Wszystko jednak przede mną! Wertuję strony, w końcu mam wolny weekend, który zdecydowanie należy jak najlepiej wykorzystać. Może Wy polecicie mi kierunek, który warto odwiedzić? Trzymajcie się cieplutko! :)

You Might Also Like

7 opinii:

  1. Bardzo ciekawe i przydatne informacje! Bardzo dużo podróżuję i na szczęście, nigdy nie odwołano mojego lotu, ale kto wie, co może być następnym razem:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo wartościowe informacje. Dziękuję. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Póki co nie latam samolotami, ale informacje przydatne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie latam samolotami, ale dla osób, które tak podróżują - na pewno przydatne.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przykra sytuacja....niestety znam ją z własnego doświadczenia ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!

Recenzja "Harry Potter i Przeklęte Dziecko"

RECENZJA: Sztuka Kochania

Recenzja filmu "Wołyń" Wojciecha Smarzowskiego